Sześciolatek w szkole
Kiedy dziecko jest gotowe do rozpoczęcia nauki w szkole?
W podstawie programowej wychowania przedszkolnego określono oczekiwane i pożądane umiejętności dziecka, które kończy przedszkole i ma rozpocząć naukę w I klasie szkoły podstawowej. Większość z tych umiejętności jest systematycznie kształtowana przez nas u dzieci w wieku przedszkolnym.
Od dziecka rozpoczynającego naukę szkolną oczekujemy:
- umiejętności w zakresie czynności samoobsługowych,
- radzenia sobie w typowych, codziennych sytuacjach,
- rozumienia, że trzeba dbać o swoje zdrowie,
- umiejętności porozumiewania się, w tym zadawania pytań i słuchania odpowiedzi, a także przywitania się, przedstawienia, zaproszenia dzieci do zabawy,
- zwrócenia się o pomoc,
- zabawy w dziecięce gry i stosowania się do ich reguł,
- współdziałania z rówieśnikami i z dorosłymi,
- wytrwałości w realizowaniu zadań i własnych pomysłów,
- przygotowania do nauki czytania i pisania – zainteresowania książeczkami, opowiadania historyjki obrazkowej, dzielenia słów na sylaby, dobrej koordynacji ruchowej i sprawności ręki (rysowanie, lepienie z plasteliny, wycinanie),
- przygotowania do nauki matematyki – porównywania liczebności i wielkości przedmiotów, liczenia, dodawania i odejmowania na konkretach, określania położenia przedmiotów oraz lewej i prawej strony, rozumienia kolejności pór roku, dni tygodnia i miesięcy.
Przydatna w szkole będzie otwartość dziecka na nowe sytuacje i nowe doświadczenia oraz odporność w trudnych sytuacjach.
Sześciolatek jest gotowy do nauki w I klasie szkoły podstawowej, jeśli posiada umiejętności oczekiwane od dzieci kończących przedszkole, jest zainteresowany szkołą, stara się być wytrwały w podejmowanych zadaniach.
Warto jednak pamiętać, że nie wszystkie sześciolatki a nawet siedmiolatki są w stanie osiągnąć wyżej wymienione umiejętności. Dotyczy to, na przykład, dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. W takich przypadkach nauczyciele indywidualizują pracę z dziećmi stosownie do rozpoznanych potrzeb i możliwości.
Co zyska sześciolatek rozpoczynając naukę w szkole?
Zmiany w prawie oświatowym tworzą warunki, w których nauczyciele sześciolatków mogą pracować zgodnie z potrzebami i możliwościami rozwojowymi dzieci. Otwarto szkołę na przyjęcie sześciolatków z ich naturalnymi potrzebami - ciekawością, aktywnością, chęcią wspólnej zabawy z rówieśnikami. W pierwszej klasie dużo czasu przeznaczono na zabawy ruchowe i ograniczono czas siedzenia w ławkach i wypełniania ćwiczeń.
Rozpoczęcie nauki w szkole jest ważnym wydarzeniem w życiu każdego dziecka. Tak, jak większość zmian niesie ze sobą zarówno szansę wzbogacenia doświadczeń, nabycia odporności psychicznej i dalszego rozwoju jak i ryzyko niepowodzenia. Sukces dziecka będzie zależeć nie tylko od przygotowania dziecka ale także od przygotowania szkoły i rodziców. Wielu dzieciom to właśnie szkoła zapewnia warunki rozwoju. W szkole poznają one środowisko bogatsze i bardziej złożone od tego, z którym miały wcześniej do czynienia. Mogą poznawać nowe miejsca i zdarzenia oraz uczyć się nowych ról społecznych. Nauka w szkole rozwija takie cechy, jak: samodzielność, systematyczność, wytrwałość, odpowiedzialność, które ułatwią dzieciom osiąganie dobrych wyników w nauce. Dzieci uczą się także współdziałania z dorosłymi spoza rodziny, rówieśnikami i starszymi kolegami.
W bezpiecznej, dobrze zorganizowanej szkole nasz sześciolatek:
- staje się bardziej odważny, samodzielny i pewny siebie,
- jest bardziej otwarty w kontaktach z rówieśnikami i dorosłymi,
- wykorzystuje w pełni naturalny potencjał rozwojowy,
- korzysta z zasobów środowiska szkolnego,
- rozwija swoje zainteresowania korzystając z oferty zajęć pozalekcyjnych,
- uczy się właściwego wykorzystywania komputera i internetu,
- uczestniczy w zajęciach z języka obcego,
- w przypadku trudności korzysta z zajęć terapii pedagogicznej,
- dzięki systematyczności zyskuje dobre podstawy do dalszej nauki,
- zdobywa doświadczenia we współdziałaniu w grupie,
- uczy się odpowiedzialności za siebie i innych,
- uczy się zasad samorządności.
Ma szansę poczuć dumę z tego, że jest uczniem – tak, jak starszy brat czy kolega. Dobry start sześciolatka możliwy będzie dzięki zapewnieniu dzieciom odpowiednich warunków przez szkołę i nauczycieli. Do niezbędnych warunków należą m.in.:
- troska o bezpieczeństwo fizyczne i emocjonalne dziecka,
- bliska współpraca z rodziną dziecka,
- przystosowanie sali lekcyjnej do nauki i zabawy,
- dostosowanie metod pracy do rozpoznanych możliwości i potrzeb dzieci,
- zapewnienie warunków do rozwoju ruchowego,
- nagradzanie wysiłku i starań dziecka,
- zachęcanie do inicjatywy i samodzielności,
- zapewnienie opieki w przyjaznej, dobrze zorganizowanej świetlicy.